Meta, platformlarında paylaştığınız çok sayıda kişisel veriye dayalı, yüksek düzeyde hedeflenmiş bir reklamcılık modeli yürütüyor ve bundan her yıl on milyarlarca dolar kazanıyor.
Wall Street Journal’ın bildirdiğine göre, bu taktiklerin yakın gelecekte tamamen sona ermesi pek olası olmasa da, şirket yakında AB’deki kullanıcılara reklamlara “kaydolma” şansı sunabilir .
Meta, Nisan ayından bu yana Avrupa’daki kullanıcılara, yardım sayfalarında uzun bir formu doldurmaları halinde kişiselleştirilmiş reklamları devre dışı bırakma şansı sunuyor. Bu uzun form süreci muhtemelen devre dışı bırakan kişilerin sayısını sınırlayacak gibi görünüyor.
Ancak bu seçenek, kullanıcılara varsayılan olarak koruma sağlıyor. Bu, yaşınız gibi daha geniş demografik verilere dayalı genelleştirilmiş reklamlar tarafından hedeflenmeyeceğiniz anlamına gelmiyor, ancak örneğin izlediğiniz videolar veya paylaştığınız gönderiler temel alınarak yüksek oranda kişiselleştirilmiş reklamları engelliyor. AB yasalarına göre, bir kullanıcı, kişiselleştirilmiş reklamları devre dışı bıraksa bile Meta’nın platformlarına erişebilir olmalı.
Meta, değişikliğin Ocak ayında İrlanda’nın Veri Koruma Komiseri’nin (DPC) reklamları nasıl hedeflediğinin yasal dayanağını yeniden değerlendirme emrinden kaynaklandığını söyledi. Teklif, AB mahremiyet düzenleyicilerinden gelen artan baskının ortasında geldi.
Mayıs ayında DPC, Meta’ya kullanıcı verilerini ABD’ye aktarması nedeniyle rekor bir ceza verdi ve gözlemci bunun GDPR kapsamında vatandaşların mahremiyetini ihlal edebileceğini söyledi Aslında Meta, yasanın beş yıl önce yürürlüğe girmesinden bu yana GDPR (Genel Veri Koruma Yönetmeliği) kapsamında verilen 5 milyar avroluk cezaların yarısını biriktirdi . Yeni bir gizlilik kuralları dizisi olan Dijital Piyasalar Yasası (DMA), teknoloji devini yeni sosyal uygulaması Threads’in AB’de piyasaya sürülmesini ertelemeye de zorladı .
AB kontrolünü sıkılaştırırken ve para cezaları birikirken, sosyal medya devi sonunda boyun eğiyor gibi görünüyor. Reklam izni politikasındaki değişiklik, AB’nin teklifi kabul etmesi durumunda yalnızca üç ay içinde yürürlüğe girebilir.
Şirketin kişisel verileri reklam amacıyla kullanmasını sınırlayan düzenlemeler şirketin ana gelir kaynağına önemli bir darbe vurabilir. Şirket, Avrupa bölgesinin bu yılın ikinci çeyreğinde elde ettiği 31,5 milyar dolarlık reklam gelirinin %23’ünü oluşturduğunu söyledi.
Bununla birlikte, Mayıs 2018’de Meta’ya karşı ilk zorunlu rıza GDPR şikayetini yapan gizlilik kampanyacısı Max Schrems , Meta’nın yeni politikayı tam olarak nasıl uyguladığını yakından izleyeceğini söylüyor.
Kâr amacı gütmeyen noyb gizlilik hakları aracılığıyla “Meta’nın kişisel verilerin reklamlar için tüm kullanımına gerçekten izin gereksinimini uygulayıp uygulamadığını göreceğiz”, “Şimdiye kadar ‘son derece kişiselleştirilmiş’ veya ‘davranışsal‘ reklamlardan bahsediyorlar ve bunun ne anlama geldiği belli değil.
GDPR, bir “davranış” olmayan yaşınız gibi şeyler de dahil olmak üzere tüm kişiselleştirme türlerini kapsıyordu. Meta kanunu tam olarak uygulamaz ise tabii ki davaya devam edeceğiz.” dedi.