YouTube bir süredir, içerik oluşturuculara ünlü şarkıcıların ve müzisyenlerin seslerini kullanarak şarkılar üretme yeteneği verebilecek yeni bir yapay zeka aracı üzerinde çalışıyor.
Bloomberg’in yakın tarihli bir raporuna göre platform, bu teknolojiyle birçok plak şirketiyle temasa geçti ve müzakereler halen devam ediyor. YouTube, yapay zekayı eğitmek için belirli şarkıları kullanma haklarını elde etmeye çalışırken aynı zamanda da dava edilmelerine yol açacak herhangi bir engelle karşılaşmamaya çalışıyor. Benzer bir durumun OpenAI’de de yaşanıyor çünkü şu anda 17 yazar tarafından dava ediliyor, bunların arasında A Song of Ice and Fire’ın yaratıcısı George RR Martin de var ve hepsi de ChatGPT’nin çalışmalarını yasa dışı olarak kullandığını iddia ediyor. Bloomberg, müzisyenlerin ve plak şirketlerinin çalışmaları üzerinde kontrol sahibi olmak istediklerini, dolayısıyla geliştiricilerin bunu “izinsiz veya ücret almadan modelleri eğitmek için” kullanmadıklarını belirtiyor.
Başlangıçta bu teknolojinin beta sürümünün geçen ay Made On YouTube etkinliğinde gösterilmesi gerekiyordu. Billboardun, raporunda betanın, belirli yaratıcılara platformda kendi benzerlerini kullanmaları için “seçilmiş bir sanatçı havuzuna izin vereceğini” belirtiyor. Sonunda, herkesin rıza gösteren sanatçıların sesini kullanmayı deneyebileceği bir özellik olarak resmi olarak piyasaya sürülecek.
Farklı görüşler var
Genel olarak müzik endüstrisinin tepkisi karışık oldu. Bloomberg, bu projede YouTube ile çalışmayı kabul eden “şirketlerin anlayışlı” olduğunu iddia ediyor. Ancak Billboard eyaletinin plak yöneticileri, katılmaya istekli sanatçıları bulmakta zorlanıyor. Bazı sanatçılar, seslerini, kabul etmedikleri “açıklamalarda bulunmak veya şarkı sözleri söylemek için onları kullanabilecek bilinmeyen yaratıcıların ellerine” verme konusunda endişeli hissediyor.
YouTube kendisini herkese yakın, müzik endüstrisinin tüm bu durumu çözmesine yardımcı olacak bir ortak olarak konumlandırmaya çalışıyor. Endüstri, üretken yapay zekayı durdurulamaz bir güç olarak görüyor ancak bu, yerinden oynatılamaz bir nesne değil. Teknoloji, başa çıkmaları gereken veya geride kalma riskiyle karşı karşıya kalacakları kaçınılmaz bir durum.
Yayıncılıkla ilgili tüm bunların içinde başka bir engel daha var. Müzik yapmak tek kişilik bir gösteri değil çünkü yapımda bütün ekipler yer alıyor. Bunu çözmek için bir Billboard kaynağı, YouTube’un muhtemelen şarkı yazarları arasında “nasıl bölüşüleceğini bulmaları” gereken plak şirketlerine büyük bir lisans ücreti vereceğini söylüyor.
Billboard, hak sahiplerinin dostane bir şekilde “bir anlaşmanın yapılması için iyi niyetle” çalıştıklarını iddia ediyor. Birkaç sanatçı “bu modellerin yaratıcı ifade için yeni yollar açabileceğinin farkında.” Başka bir Billboard kaynağı yapay zekanın “şirketleri dezavantajlı duruma düşürebileceğini” belirttiği için plak yöneticileri çok fazla istekli olmayabilir.
Bütün bunlardan ne çıkacağını bekleyip görmemiz gerekecek. Yine YouTube’un yeni modeli, anlaşmaların adil bir şekilde yapıldığı varsayılarak insanların yaratıcı yönlerini keşfetmelerine yardımcı olabilir.